
U.S. press missed a lot in Gaza, producer says
By Joe Garofoli
CHRONICLE STAFF WRITER

   Secretary of State Hillary Rodham 
Clinton visits Israel and the West Bank 
this week, giving the U.S. media an-
other opportunity to tell the story of the 
22-day war between the Israeli mili-
tary and Hamas in Gaza in December 
and January. To San Francisco-based 
Middle Eastern media watcher Jalal 
Ghazi and other analysts, few Ameri-
cans saw as many of the devastating 
images from Gaza as the rest of the 
world did.
   Ghazi did. He is an associate pro-
ducer for “Mosaic,” a Peabody Award-
winning daily aggregation of Middle 
Eastern news programs produced by 
San Francisco’s Link TV. “Mosaic” 
culls broadcasts from 36 stations in 22 
countries in the region.
   With U.S. news organizations cut-
ting their overseas operations over the 
past several years, viewers have to 
surf online and throughout the satel-
lite TV universe to find substantial and 
sustained international coverage. Ana-
lysts say with more foreign reporters 
“parachuting” into an overseas loca-
tion during a crisis, coverage is more 
likely to rely too much on official gov-
ernment mouthpieces.
   We didn’t see the (Gaza) war at 
all here. We didn’t see the destruc-
tion,” Ghazi said. “The war may have 
ended, but the suffering is continuing 
there.” This week, U.S. reporters can 
use Clinton’s Middle East visit in the 
wake of the Obama administration 
pledging $900 million in reconstruc-
tion aid to Palestine to vividly show 
the aftermath of the war, which killed 
more than 1,300 Palestinians and 13 
Israelis. And, suggested Ghazi and 
“Mosaic” producer Jamal Dajani, 
journalists can press U.S. officials on 
how the aid will find its way to those 
living in Gaza, which is controlled by 
Hamas. The U.S. government consid-
ers Hamas a terrorist organization and 
has no official contact with it.
   The high level of interest in the war 
made the Palestine-Israel conflict the 

second-most covered overseas story in 
the United States (behind the Iraq war) 
in the year ending Feb. 1, according to 
the Pew Research Center’s Project for 
Excellence in Journalism.
   “The amount of coverage was un-
usually high for an overseas story,” 
said Mark Jurkowitz, associate direc-
tor of Pew’s Project for Excellence in 
Journalism. “The question is: What 
was the quality of that coverage?”
   Because Israel did not allow foreign 
reporters into the region, Link became 
one of the few portals for American 
audiences to see extensive footage of 
the destruction from inside Gaza - not 
filmed from a distance at the border.
   “Israel’s official public relations 
effort was disproportionately suc-
cessful,” wrote Andrew Tyndall, who 
monitors network news coverage for 
his blog, the Tyndall Report ( www.
tyndallreport.com). During the week 
of Jan. 10, Tyndall reports that “the 
networks quoted 15 separate sound 
bites from Israeli politicians, spokes-
people and experts all week; one from 
Hamas and one from the Palestinian 
Authority.”
   Arab networks such as Al Jazeera 
had reporters in the cordoned-off re-
gion, but only a couple of tiny U.S. 
cable providers carry Al Jazeera Eng-
lish, which is seen in more than 100 
countries and online. Other U.S. out-
lets don’t carry footage from Arab me-
dia outlets, including a dozen that still 
operate in Gaza. Many are leery of 
outlets that are state-controlled or rep-
resent partisan political viewpoints.
  As CNN’s Campbell Brown said 
last month in urging Israel to lift the 
foreign journalist ban, “Much of the 
information coming out of Gaza is 
impossible to verify, and many of the 
images you see on television are pro-
vided by Hamas.”
  But “Mosaic” producer Dajani called 
that “total nonsense.” Dajani was in the 
region in late December when the war 
started. He was stranded at the Gaza 
border with other foreign journalists 
and wrote that Western reporters could 
be “found hanging around the Hilton 

Web Link: http://www.sfgate.com/
cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2009/03/04/
DDLS166K06.DTL&hw

E-mail Joe Garofoli at 
jgarofoli@sfchronicle.com

in Tel Aviv and the American Colony 
in Jerusalem sipping on martinis and 
exchanging laughs with their Israeli 
fixers.”
  Dajani called on Western news agen-
cies to vet the images they see from 
Middle Eastern TV operations in 
the same way they would any other 
source. In these days of diminishing 
news budgets, “You have to look for 
new synergies,” Dajani said.
   Indeed, some network reporters 
locked out of Gaza did use material 
from other sources. Footage from a 
Jan. 6 NBC News story on an over-
whelmed Gaza hospital - complete 
with images of wounded children 
- was from a photojournalist inside 
Gaza the network hired, anchor Brian 
Williams told audiences. And a Jan. 9 
ABC News report on children killed 
during the war used footage credited 
to Ramattan, a Palestinian news outlet 
based in Gaza.
   But that ABC story noted that 257 
children had been killed - it didn’t di-
vide the number by the number of Is-
raelis or Palestinians. Dajani and other 
analysts say that sort of vague report-
ing gives the impression that losses on 
both sides of the war were equal. He 
hopes for more nuanced coverage dur-
ing Clinton’s visit this week.

   Link TV is available on Channel 375 
on DIRECTV satellite TV service and 
on Channel 9410 on DISH Network. 
In parts of the Bay Area, it is avail-
able from 1 to 5 a.m. Monday through 
Friday on KRCB, digital cable Chan-
nel 22. For more information on how 
to receive LinkTV, go to www.linktv.
org/reception.

   “Mosaic” is available online at www.
linktv.org/mosaic.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2009/03/04/DDLS166K06.DTL&hw
http://www.linktv.org/reception
http://www.linktv.org/mosaic

