San Francisco Chronicle

sfgate.com

Saturday, May 30, 2009

Section A Page 5

Al-Jazeera English to air in San Francisco

By Joe Garofoli
CHRONICLE STAFFWRITER

Al-Jazeera English, corporate cous-
in to the Arabic-language network,
is nearly 3 years old and available in
100 countries but only a smattering
of U.S. homes - until Monday, when
San Francisco’s Link TV will begin
carrying “World News,” its 30-min-
ute daily news program.

The move not only gives Al-
Jazeera English a foot in the door
to the 31 million U.S. homes that
Link TV reaches, but it is symbolic
of a growing thaw in the post-9/11
feelings toward the Arab and Mus-
lim worlds since President Obama’s
election, observers say.

In his latest outreach, Obama will
give a speech in Cairo next week in
which he said he will outline how
“the United States can change for
the better its relationship with the
Muslim world. That will require a
recognition on both the part of the
United States as well as many ma-
jority Muslim countries about each
other, a better sense of understand-
ing.”

That lack of understanding helped
to hinder Al-Jazeera English’s
growth in the United States, says Ki-
meran Daley, head of North Ameri-
can distribution sales for Al-Jazeera
Network.

While major cable providers told
the fledgling news outlet they didn’t
have space in their lineups or be-
moaned a lack of interest in foreign
coverage among the U.S. viewers,

Correspondent  Kimberly

Halkett, in
newsroom of Al-Jazeera English, will

Courtesy Al Ja:eerziéﬂairsrh

Washington, D.C.
in San Francis-

the
be seen

co when the network is carried on Link TV starting Monday.”

there was also a “reluctance” to
pick up Al-Jazeera English because
of the reputation of its Arabic-lan-
guage counterpart, Daley and ana-
lysts say.

In the days after the Sept. 11 ter-
rorists attacks, Al-Jazeera (Arabic)
became best known for carrying
videotaped anti-American  mes-
sages and threats from 9/11 master-
mind Osama bin Laden (which were
later rebroadcast by many American
news outlets).

In 2004, during the height of the
Iraqg war, then-Defense Secretary
Donald Rumsfeld accused Al-
Jazeera (Arabic) of “vicious, inac-
curate and inexcusable” reporting
on the war.

“There was a stigma attached to
Al-Jazeera English, deserved or

not,” because of its relation to the
Arabic version when they launched
in 2006, said Mark Jurkowitz, asso-
ciate director of the Pew Research
Center’s Project for Excellence in
Journalism.

Before recommending that its ca-
ble system retain Al-Jazeera Eng-
lish on its cable lineup last June,
the City Council of Burlington, Vt.,
approved a resolution saying that
while council members acknowl-
edged that the outlet was funded by
a constitutional monarchy “that ap-
plies Islamic law and is perceived by
many as being restrictive of human
rights, we cannot draw any conclu-
sions as to whether or to what extent
these particular characteristics have
impact on the content of AJE.”



But Jamal Dajani, senior director
of Middle Eastern programming
for Link TV, which already carries
much Middle Eastern coverage,
said those post-9/11 fears are fad-
ing with the changes in the White
House. Obama has made a point to
reach out to Middle Eastern leaders
and gave his first formal interview
as president to the Arab network Al-
Arabiya.

And there is a need for more for-
eign coverage. With most U.S.
newspapers and TV networks pull-
ing back their overseas operations,
coverage of international events fell
by about 40 percent in 2008, ac-
cording to Pew’s annual State of the
News Media report.

The English and Arabic versions
of Al-Jazeera are “two different
networks,” Dajani said. The Arabic
version is more of a regional net-
work focused the Middle East, he
added, while the English language
version is “more global” with bu-
reaus in Washington, D.C., London,
Doha, Qatar, and Kuala Lumpur.

Earlier this month MHz Networks,
an educational broadcaster from
Falls Church, Va., began carrying
Al-Jazeera English programming
in the Washington, D.C., area. Over
the next few months, MHz plans
to send the programming to public
television stations in 20 cities that
could reach a potential audience of
18 million homes.

Before that deal was struck, only
small cable operators in Vermont
and in Ohio carried Al-Jazeera Eng-
lish programming, which is also on
YouTube.

“It’s definitely a breakthrough in
terms of access to American audi-
ence,” said Mitchell Bard, a foreign
policy analyst with American-Is-
raeli Cooperative Enterprise who
has found its “coverage to have a

semblance of balance” when he was
interviewed on it. “But | don’t know
how many people interested in Mid-
dle Eastern coverage will go there.”
Jurkowitz said “many obstacles”
face Al-Jazeera English even as
its access to U.S. audiences grows
and its 70 foreign bureaus offer a
wider picture of the world. View-
ers are going to have to find it in
an increasingly niche-driven media
world where even the largest cable
news shows draw just 500,000 to 3
million viewers a night.

Al-Jazeera English
coming Monday

What: Beginning Monday, the 30-
minute Al-Jazeera English news
program “World News” will air
nightly on LinkTV at 7 Pacific time,
followed by the 30-minute “Mo-
saic: World News from the Middle
East.”

On satellite: Link TV is available
on Channel 375 on DirecTV and on
Channel 9410 on Dish Network.

On digital cable: Link TV is avail-
able on KRCB, Channel 22, in parts
of the Bay Area from 1 am. to 5
a.m. Monday through Friday.

Help: For information on how to
receive LinkTV, go to www.linktv.
org/reception.

E-mail Joe Garofoli at
jgarofoli@sfchronicle.com.

Web Link: http://sfgate.com/cgi-bin/
article.cgi?f=/c/a/2009/05/30/MN-
B617THL1T.DTL


http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2009/05/30/MNB617TH1T.DTL
`http://www.linktv.org/reception
mailto:jgarofoli@sfchronicle.com

