| THE SAN FRANCISCO BAY

Feb. 23—March 1, 2005 « Vol. 39, No. 21 «

GUARDIAN

The nation's #1 independent altamative » www.sfbg.com

Terrorist TV? SF. broadcaster forced to drop Hezbollah's Al-Manar
TV network after Sate Department l[abels it “terrorist”

By CamilleT. Taiara

Jamal Dgjani understandstheimportance of honest,
direct communication between the United Statesand
the Middle East better than most.

“People cannot afford to only learn about the Middle
East from sound bites,” Dajani, director of Middle
Eastern programming at LinkTV, told the Bay
Guardian. “We cannot just rely on what Washington
tellsus, or on getting our news from Fox.”

It was with this in mind that Dajani launched
Mosaic: World News from the Middle East out of
LinkTV’sstudio on Battery Street in downtown San
Francisco in the month after the Sept. 11 terrorist
attacks on the Pentagon and the World Trade Center.

The program assembles news from a wide
spectrum of Middle Eastern TV networks with the
goal of showing how different sectors — official
government channels, independents like Aljazeera,
conservative Islamist stations, and Isragli outlets
among them — cover the issues of the day. Its name
atteststo thevast diversity of viewpointsfoundinthe
Arab world and stands as a challenge to the more
simplistic, monalithic portrait often presented in the
mainstream U.S. media.

Mosaic airs three times a day on both Dish
Network channel 9410 and DirecTV channel 375 and,
as such, isavailable to 25 million househol ds across
the country. But Mosaic —the only national program
of its kind — has been suffering from a conspicuous
gap in its coverage these days because it was forced
to drop the Al-Manar network, a well-known
L ebanese satellite TV network financed by Hezbollah

(a jihadist group that has also sponsored terrorist
activities).

In December the U.S. State Department placed
Al-Manar on its Terrorist Exclusion List (TEL), a
roster authorized by the USA PATRIOT Act that
carries looser designation criteria than the better-
known Foreign Terrorist Organizations|ist.

“We placed Al-Manar on the list based on its
incitement of terrorist activities,” State Department
spokesperson Lou Finter told us.

When asked whether State had ever placed any
other mediaoutletson oneof itsterrorist lists, Finter
argued that many terrorist groups engage in media
activities, but he admitted under further questioning
that no TV network had been designated asaterrorist
organization prior toAl-Manar.

“Companies broadcasting [Al-Manar’s] signal are
not subject to penalties,” he added.

Officially, being on the TEL bears repercussions
only for immigrants, who can be deported from the
United Statesor barred from entering in thefirst place
if they belong to or are “associated” with an
organization named on thelist. Noncitizenswho recruit
members, solicit funds, or provide material support,
either directly or indirectly, toaTEL organization face
similar consequences.

Yet in the current political climate, it's tantamount
to being blacklisted. GlobeCast, the international
satellite-feed provider that supplied Al-Manar toU.S.
networks, stopped carrying Al-Manar within 24 hours
of the State Department’s announcement.



“Al-Manar may have opinionsalot of peopledon’t
agree with, but that’s not the issue,” Dgjani argued.
Consistently rated among the Middle East’s top 10
most-watched networks and especially popular
among conservative Shiites, Al-Manar “isone of the
few that represents an Islamist viewpoint,” he said.
“1 sure want to know what they’re saying.”

Indeed, the U.S. government itself certainly
understandstheimportance of monitoring Arab media.
Asfreelance documentary producer Mike Nichoson
discovered, some White House staffers rely on
Dajani’s Mosaic to do just that.

Last July, Nichoson spotted a bookcase full of
Mosaic videotapes at the White House Office of
Global Communication —an officethat “isinvolved
in developing strategies to counter what the White
House considersis ‘ negative propaganda about the
U.S.intheglobal media,” he explained viae-mail. A
staffer there told him they “watch [Mosaic] every
day.”

State’'s Finter explained that standing policy
prevented him from commenting on the rationale
behind placing Al-Manar on the TEL. All he would
say was, “The action itself had nothing to do with
free speech, but it had everything to do with Al-
Manar’s terrorist activities.” And the State
Department could, presumably, have good reason for
concern that the rest of ussimply aren’t privy to.

But that’s not how Dajani sees it. From his
perspective, Al-Manar’s classification as a terrorist
organization has everything to do with the First
Amendment — and hypocrisy.

“Evenin countriesthat we say need reform towards
democracy, people can get news from [more than
130] satellite channels — including from Europe and
the United States,” Dajani said, adding that so far,
Al-Hurra — a satellite channel financed by the U.S.
government and broadcast to the Middle East from
Virginia—"hasbeen allowed to operatefreely in most
Middle Eastern countries.” (Ironically, Al-Hurraisn't
available in the United States, either.)

Dgjani noted that U.S. networks broadcast footage
from terrorist cells al the time. “Bin Laden is the
most famousterroristintheworld,” Dgjani said. “[ Yet]
U.S. networks repeat the bin Laden tapes over and
over” and have aired clips of beheadings carried out
by some of the most viciousterrorist cellsin Iraq.

It's hard to fathom how anything that Al-Manar
puts out could do worse. Indeed, the U.S. government

is currently embroiled in a standoff with European
Union member states— France foremost among them
— on whether the E.U. should define Al-Manar’s
patron as aterrorist organization.

Gagged: Mosaic producer Jamal Dajani said his pro-
gram— a pioneer in bridging the gap between the United
States and the Arab world — is missiong an important
perspective ever since the feds blacklisted Al-Manar TV.

Photo: Lori Spears - www.lorispears.com

“Thisisadifficult issue because Hezbollah hasmilitary
operations that we deplore, but Hezbollah is also a
political party in Lebanon,” one European official told
the New York Times for a Feb. 17 front-page story
on whether to engage or isolate the organization.
Hezbollah also has nonmilitary branchesthat provide
social servicesto many Lebanese, especially in poor
Shiite-majority areas.

Many European leaders prefer to encourage groups
like Hezbollah to participate in the political process
rather than rely on violence to get their point across.
The United States, on the other hand, has opted to
cut off Hezbollah — and, now, Al-Manar.

“Withthisaction, you havethe U.S. controlling what
kind of information people can see or cannot see,”
Dagjani said. “If I’'m missing one of the stations, |
can't give you the full picture.... | don’t believe the
saying that what you don’t know can’t hurt you. It's
the opposite that’s true: what you don’t know will
hurt you.”



