
S.F. network opens 
window into the Middle East

Saturday, March 15, 2003

NON-PROFIT LINKS U.S. 
SATELLITE TV WITH ARAB 

WORLD, ISRAEL

RICK E. MARTIN - MERCURY NEWS PHOTOGRAPHS

One television monitor shows 
CNN with its “Showdown 
Iraq” logo. On another, an 
anchor on Lebanon’s Al-Manar 
TV, a privately owned station 
controlled by the fundamentalist 
movement Hezbollah, talks about 
diplomatic wrangling at the United 
Nations. On a third screen, a 
Baghdad correspondent from the 
United Arab Emirates’ Abu Dhabi 
TV gives a live report.

They’re all playing on a bank of 
monitors at WorldLink TV, a non-
profit network based in San Francisco 
that makes news broadcasts from the 
Arab world and Israel available 
to satellite TV subscribers in the 
United States. WorldLink takes 
news programs from 16 foreign 
stations from Egypt to Israel to 
Syria, adds English voiceovers and 
transmits a repackaged program 
called “Mosaic” to households 
with satellite dishes. The half-hour 
program, aired five days a week, 
gives Americans who don’t speak 
Arabic or Hebrew a rare window 
into the Middle East.

By Dana Hull
Mercury News

“After September 11, a lot of people 
asked, ‘Why do they hate us?’” said 
David Michaelis, a veteran Israeli 
journalist who is WorldLink’s 
director of current affairs. “You 
will never understand that if you 
only watch American television. 
To understand how America is 
viewed in the Middle East, you 
need to watch the media that they 
are seeing.”

Except for English translations, 
Mosaic leaves the news broadcasts 
from other countries in their original 
form, without commentary or 
analysis. The segments are edited 
for time so that each show contains 
footage from stations across the 
region.

That footage is far more graphic and 
bloody than what is usually seen in 
the United States. When a suicide 
bomb explodes on a bus in 

Jerusalem, the Israel Broadcasting 
Authority quickly rushes to the 
scene. When the Israeli military 
fires missiles into a village in the 
West Bank, Palestine Television, 
the official station of the Palestinian 
National Authority in Gaza, often 
shows images of bloody Palestinians 
with missing limbs being rushed to 
the hospital. Mosaic airs both.

“It’s not easy to watch it, but 
it’s really important to compare 
perspectives,” Michaelis said. “ The 
pictures are brutal because people 
are so used to violence in the Middle 
East.”

WorldLink is operated by Link 
Media, a non-profit company 
formed through a partnership of four 
independent media organizations. 
Its board of directors includes 
prominent progressives and human 
rights advocates, from Carl Pope 

Page 1 C



the Sierra Club to William Schulz of 
Amnesty International. WorldLink 
specializes in documentaries on 
global issues, foreign feature films, 
and world music, and its target 
audience is decidedly liberal. The 
network’s Web site says it “serves 
the millions of Americans who 
desire to make positive change in 
our world.”

Mosaic is available to the 20 million 
U.S. households that have satellite 
dishes. A consultant estimates that 
2.9 million households have watched 
WorldLink, but the network doesn’t 
know how many dish owners watch 
the Mosaic program. Some of 
Mosaic’s episodes can also be 
viewed via videostreaming on the 
Web at www.worldlinktv.org.

Alice Nashashibi pays $65 a month 
for her package of programming 
on the DISH Network and watches 
Mosaic most days. “You get 
more detailed news about what is 
happening in the Middle East than 
you do on the American channels,” 
said Nashashibi, a San Francisco 
resident who grew up in a Lebanese-
American household but is not 
fluent in Arabic. “It’s in English, and 
there are no commercials. I just wish 
they had it on regular TV instead of 
only on satellite.”

Many Americans have heard of 
Al-Jazeera, the independent TV 
network based in Qatar. Al-Jazeera 
has been criticized for its anti-
American commentary and for 
airing videotaped statements from 
Osama bin Laden that praised the 
Sept. 11 terrorist attacks.

MOSAIC   Window to the Mideast
But Al-Jazeera is just one of a 
number of networks accessible 
by satellite in the Middle East, 
where cable television is not readily 
available. And while Al-Jazeera 
is an independent network that is 
often critical of Arab governments, 
WorldLink has agreements with 16 
primarily state-owned broadcasters 
to use their programming.

“In the United States, you watch 
cable and go from Fox to CNN,” 
said Jamal Dajani, a Palestinian-
American who is Mosaic’s producer. 
“The average Arab viewer is not 
flipping between channels but 
countries. A family in Morocco 
may regularly watch Lebanese TV. 
There are major differences between 
what is seen here and what is seen 
there.”

Mosaic’s staff consists of four full-
time and three part-time employees. 
Much of the work consists of 
watching and logging hours of video 
footage at WorldLink’s Battery 
Street studio and deciding which 
stories should make the show.

Recently, most of the Middle Eastern 
stations carried live footage of a 
U.N. Security Council meeting in 
New York. One television monitor 
out of the 14 in the studio was 
starkly different: the state network 
operated by the Iraqi News Agency 
aired a segment alleging that the 
United States plans to come and 
steal the country’s vast oil reserves, 
and made no mention of the U.N. 
meeting.


